حرم عبدالعظیم حسنی ، زیارتگاهی مهم در تهران
نوشته شده توسط : gheirati

بازدید از جاذبه‌های گردشگری و دیدینی هر شهر یکی از لذت‌های سفر است. مسافران مقصد تهران باید آگاه باشند، پایتخت کشور پر از مکان‌های دیدنی است. اما لازم است بدانید برخی از آن‌ها در اطراف تهران واقع شده است. شاید در وهله اول تصور کنید که تهران شهر زیارتی نیست. این یک تصور اشتباه است. زیرا در تهران مساجد و امامزاده‌ها و زیارتگاه‌های بسیاری وجود دارد. و یکی از مهم‌ترین این زیارتگاه‌ها، حرم عبدالعظیم حسنی می‌باشد.

در این مطلب از وبلاگ "های تور" قصد داریم به این مکان زیارتی بپردازیم. با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین زیارتگاه تهران بیشتر آشنا گردید.

حرم عبدالعظیم حسنی ، زیارتگاهی مهم در تهران

حضرت عبدالعظیم حسنی چه کسی است؟

عبدالعظیم حسنی در سال 173 هجری قمری در مدینه متولد شد. عبدالعظیم (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) می‌باشد. جالب توجه است که این امامزاده با احتساب چهار واسطه از نواندگان امام علی (ع) است. حضرت عبدالعظیم (ع) که شخصیتی علمی، مذهبی، فرهنگی و جهادی هستند. در سن 79 سالگی پس از تبعید به شهر ری، در همین شهر وفات می‌یابند. ایشان پس از آن که به شهر ری تبعید شدند. همواره به عنوان امام و پیشوا بوده و مراجعین زیادی را راهنمایی می‌کردند.

حضرت عبدالعظیم حسنی در سال‌های زندگی در شهر ری، فعالیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی بسیاری داشته‌اند. امامزاده عالی مقام به شاه عبدالعظیم یا شابدالعظیم شناخته می‌شود. امروزه بسیاری از مسافران مقصد تهران با رزرو هتل نزدیک تهران، از این امامزاده دیدن می‌کنند.

حضرت عبدالعظیم حسنی چه کسی است؟

تاریخچه حرم عبدالعظیم حسنی چیست؟

براساس پژوهش‌های انجام شده از حرم حضرت عبدالعظیم به قدمت این بارگاه پی برده‌اند. با بررسی سر در و کتیبه‌ای قدیمی، این آرامگاه در دوره ایلخانی، صفوی، قاجار است. بنای آرامگاه در دروان خود زیبا و چشم نواز بوده است.  جالب است بدانید بارگاه شاه عبدالعظیم طی ادوار مختلف بازسازی شده است. قسمت‌های مختلف حرم تماما آینه‌ کاری و درهای آن منبت کاری می‌باشد. آینه کاری‌های حرم عبدالعظیم حسنی به فرمان ناصرالدین شاه انجام شده است.

مرمرهای سیاه و سفید، دیوارهای آجاری به ابهت این امامزاده افزوده است. ساخت ضریح نیز توسط شاه طهماسب صفوی صادر شده است. حرم عبدالعظیم در سال 1334 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

تاریخچه حرم عبدالعظیم حسنی

آثار تاریخی موجود در آرامگاه شاه عبدالعظیم چیست؟

صندوق داخل آرامگاه، دو لوحه کتیبه چوبی و در چوبی آثار قدیمی این بنا هستند. قدمت صندوق چوبی به سال 752 هجری بر می‌گردد. در رابطه با لوحه‌های چوبی که بر روی چوب جدیدی نصب شده است باید بگوییم. تاریخ ساخت آن‌ها مربوط به دوران 848 میلادی می‌باشد. تاریخ ساخت در چوبی که در بین رواق‌های شمالی و مسجد زنانه قرار دارد سال 904 است. سبک این در بسیار اصیل و زیبا با دوران تیموری تطابق دارد.

آثار تاریخی موجود در آرامگاه شاه عبدالعظیم حسنی

آرامگاه‌های مشهور در حرم عبدالعظیم حسنی کدام‌اند؟

افراد بسیار معروف تاریخی در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند. برخی از این بزرگان شامل ناصرالدین شاه قاجار، سید ابوالقاسم کاشانی، محمد قزوینی، شیخ محمد خیابانی، محمد تقی فلسفی، حکام اردلان، ملا علی کنی، ستارخان، علیرضا پهلوی، حسنعلی منصور، سلیمان بهبودی، محمد خاتم برخی از ایم افراد هستند. البته لازم است بدانید آرامگاه تعدادی از این افراد نظیر خاندان پهلوی ویران شده است. گردشگران و مسافران عزیز با مراجعه به حرم عبدالعظیم حسنی می‌توانند از بخش‌های دیگر این امامزاده دیدن کنند.

آرامگاه‌های مشهور در حرم عبدالعظیم حسنی

موقعیت جغرافیایی حرم حضرت عبدالعظیم چگونه است؟

همانطور که می‌دانید حرم شاه ابدالعظیم یکی از مهم‌ترین امکان مذهبی تهران است. مسافران با رزرو هتل در تهران نیز می‌توانند حرم عبدالعظیم را زیارت کنند. گردشگران پس از زیارت نیز می‌توانند از بازارهایی با قدت 500 خرید کنند. لذت خرید از بازارهای اطراف حرم پس از زیارت نیز بسیار دلچسب است. با استفاده از مترو و سوار شدن خط 1 نیز به راحتی می‌توانید به حرم دسترسی داشته باشید.

موقعیت جغرافیایی حرم عبدالعظیم حسنی

برخی جاذبه‌های گردشگری شهر ری عبارتند از:

  • زندان هارون الرشید
  • تالاب عشق آباد
  • آتشکده بهرام
  • برج طغرل
  • باروی ری و...

آدرس: تهران- شهر ری- شهید آوینی- خیابان سلمان فارسی- خیابان فدایی

جاذبه‌های گردشگری نزدیک حرم عبدالعظیم حسنی

چگونه در سفر به تهران یک اقامتگاه خوب پیدا کنیم؟

مسافران می‌توانند برای زیارت از این حرم، در هتل نزدیک تهران را رزرو کنند. البته با مراجعه به آژانس مسافرتی "های هتل" رزرو هتل تهران نیز سهل می‌گردد. زیرا مشاوران ما با توجه به نیاز مسافر رزرو هتل 5 ستاره تهران و یا رزرو هتل آپارتمان شیک تهران را به آنان پیشنهاد می‌دهند. حرم عبدالعظیم در جنوب تهران واقع شده است که با رزرو هتل در تهران نیز به این حرم دسترسی خواهید داشت.

حرم عبدالعظیم حسنی در سفر به تهران

هتل‌ ارزان تهران و هتل نزدیک به شاه عبدالعظیم عبارتند از:

  • هتل فردوسی تهران
  • هتل پرشیا 2 تهران
  • هتل رودکی تهران
  • هتل سعدی تهران
  • هتل حافظ تهران
  • هتل آساره تهران




:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: